Jobb sorsra érdemesek-e az irányítási rendszerek? 5.rész

Az irányítási rendszereket méltató, elemző és ajánló írásokból sok van. Tanácsadó és tanúsító szervezetek honlapjai tele vannak az ilyen tartalmakkal.

Egy nagyon fontos dolog azonban hiányzik ezekből a tartalmakból: hol van az igazi helye ezeknek a rendszereknek a vállalkozások működésében a már nélkülözhetetlenek elfogadott hagyományos szabályzások mellett. Az irányítási rendszerek ugyanis a vállalkozások rendes gazdálkodása egy-egy fontos szegmensének (mint pl.; minőség, környezetvédelem, munkabiztonság stb.) a működtetését biztosító, szabályozó, megvásárolható technológiák.

Ezek a rendszerek nem csupán piaci kategóriák, amelyeket elsősorban vagy kizárólag a vevő igénye miatt kell bevezetni, megvásárolni.

Igaz ugyan, hogy minden ami egy vállalkozásnál történik az a piacképességet biztosító gazdaságos működés miatt van, mint;

  • a termelés, szolgáltatás technológiák
  • a termékfejlesztés
  • a marketing tevékenység
  • a pénzügyi tevékenység és még lehetne sorolni

Felmerül-e bárkiben, hogy ezeknek a tevékenységeknek a szabályozását olyan másodrendűen kezelje, mint az irányítási rendszerekét? Nem!

Kételkedikl-e bármely alkalmazott abban, hogy ezeknek a tevékenységeknek a működtetése az ő alkalmazásuk feltételeihez is  hozzájárul? Nem!

Az irányítási rendszerek valamennyi klasszikus termelési, szolgáltatási tevékenység és az azokkal járó hatások és egymáshoz kapcsolódások szabályozott, dokumentált és visszakereshetőséget biztosító technológiák. Ezért helyük és szerepük nem lehet másodlagos.

Ezeknek a rendszereknek az alapját biztosító szabványok kipróbált, összetett technológiák, amelyeknek a működtetése, a szervezeti működésbe építése épp olyan fontos és éppen úgy megfelelő ismereteket igényel, mint a vállalkozás más hagyományos folyamatai, rendszerei, technológiái. Ezeknek az ismereteknek a megszerzését biztosítani kell ahhoz, hogy tényleges szabályozó szerepüket betöltsék, és a működtetésüket végzők felismerjék benne saját érdeküket és foglalkoztatásuk egy fontos feltételét.

Ami ezeket a rendszereket a működés támogatása mellett piaci szempontból az alapfolyamatok fölé emeli, az éppen az egységes nyelvezet és értékrendszer, ami nemzetközi, ezért ez biztosít vevői bizalmat.

Ha összehasonlítjuk a bevezetésük és fenntartásuk költségeit a működést biztosító más rendszerek (technológiák, fejlesztés, marketing, stb.) költségeivel, akkor meglepő aránytalanságokat kapunk, pedig ha jól működtetik, akkor a vállalkozás működésben és a piacon a szerepük legalább olyan jelentős, vagy meghaladja a konvencionális rendszerekét.

Ossza meg ezt a bejegyzést közösségi oldalán!

Kedves Érdeklődő!

 

Mielőtt elhagyná oldalunkat, IRATKOZZON FEL LEVELEINKRE és szerezzen naprakész tudást a szakértőink által összeállított cikkekből, tanulmányokból, letölthető anyagokból! A feliratkozás ingyenes ugyan, de megszerezhető tudás felbecsülhetetlen!

Nincs más teendője, mint hogy IDE KATTINT, kitölti az űrlapot (csak 1 perc az egész) és várja a hamarosan megérkező első levelet.