
Az irányítási rendszereket méltató, elemző és ajánló írásokból sok van. Tanácsadó és tanúsító szervezetek honlapjai tele vannak az ilyen tartalmakkal.
Egy nagyon fontos dolog azonban hiányzik ezekből a tartalmakból: hol van az igazi helye ezeknek a rendszereknek a vállalkozások működésében a már nélkülözhetetlenek elfogadott szabályzások között. Az irányítási rendszerek ugyanis a vállalkozások rendes gazdálkodása egy-egy fontos szegmensének (mint pl.; minőség, környezetvédelem, munkabiztonság stb.) a működtetését biztosító, szabályozó, megvásárolható technológiák.
Ezek a rendszerek nem csupán piaci kategóriák, amelyeket elsősorban vagy kizárólag a vevő igénye miatt kell bevezetni, megvásárolni.
Igaz ugyan, hogy minden ami egy vállalkozásnál történik az a gazdaságos működést biztosító piac miatt van, mint;
- a termelés, szolgáltatás technológiája
- a termékfejlesztés rendszere
- a marketing tevékenység
- a pénzügyi feladatok mechanizmusa és még lehetne sorolni.
Felmerül-e bárkiben, hogy ezeknek a folyamatoknak a szabályozását, működtetését olyan másodrendűen kezelje, mint az irányítási rendszerekét? Nem!
Kételkedik-e bármely alkalmazott abban, hogy ezeknek a folyamatoknak a működtetése az ő alkalmazásának is a feltétele? Nem!
Az irányítási rendszerek valamennyi klasszikus termelési, szolgáltatási tevékenység és az azokkal járó hatások és egymáshoz kapcsolódások szabályozott, dokumentált és visszakereshetőséget biztosító technológiák. Ezért helyük és szerepük nem lehet másodlagos.
Ezeknek a rendszereknek az alapját biztosító szabványok kipróbált, összetett technológiák, amelyeknek a működtetése, a szervezeti működésbe építése épp olyan fontos és éppen úgy megfelelő ismereteket igényel, mint a vállalkozás más hagyományos folyamatai, rendszerei, technológiái. Ezeknek az ismereteknek a megszerzését biztosítani kell ahhoz, hogy tényleges szabályozó szerepüket betöltsék, és a működtetésüket végzők felismerjék benne saját érdeküket és foglalkoztatásuk egy fontos feltételét.
Ami ezeket a rendszereket a működés támogatása mellett piaci szempontból az alapfolyamatok fölé emeli, az éppen az egységes nyelvezet és értékrendszer, ami nemzetközi, ezért a többinél nagyobb vevői bizalmat biztosít.
Ha összehasonlítod a bevezetésük és fenntartásuk költségeit a működést biztosító más rendszerek (technológiák, fejlesztés, marketing, stb.) költségeivel, akkor meglepő aránytalanságokat kapsz, pedig ha jól működteted, akkor a vállalkozás működésben és a piacon a szerepük legalább olyan jelentős, vagy meghaladja a konvencionális rendszerekét.