INNOVATÍV VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉS

Innovációmenedzsment

A versenyképességet vagy a gazdasági növekedést a munka, a tőke és az innováció határozza meg

Az innovációs gondolkodásmód iteratív és módszeres megközelítés a problémák és lehetőségek feltárására, annak érdekében, hogy a jelen kihívásaira jelentősen jobb megoldásokat találjunk, és előre lássuk a jövőbeni igényeket. Az innovációmenedzsment egy tudományosan megalapozott nemzetközi gyakorlat, amely a vállalkozáson belülről és kívülről egyaránt szerez alapadatokat, és ezeket új módon formálja, szervezi és szintetizálja, hogy az eredmény új és jobb megoldásjavaslatokhoz vezessen. A versenyképességet vagy a gazdasági növekedést a munka, a tőke és az innováció határozza meg. Az innováció nem azonos a kutatás-fejlesztés fogalmával. A gazdaság területén alkalmazható, sokrétű megújító folyamatok összességét rejti. Sikeressége a termékek, szolgáltatások, folyamatok, szervezettervezés és üzleti modell terén egyaránt jelentkezhet. Mindezek javítják és erősítik a szervezet eredményeit, értékét és versenyképességét.

Innováció típusai

Kell új terméket fejleszteni ahhoz, hogy innovatív legyek?

Termékinnováció

Legkézenfekvőbb a termékinnováció, mely esetén az innováció a termékjellemzőkre vonatkozik. Ilyen pl. a termék funkcionalitása, teljesítménye, design-ja. Ez a típusú innováció tehát magában foglalhatja azokat a fejlesztéseket is, melyek arra irányulnak, ahogyan a szervezet a piacon kínálja a terméket (pl. kiszerelés mérete…). Ez a legkönnyebben elismert típusú innováció, mert a fogyasztók első kézből látják a változásokat.

Szolgáltatásinnováció

A szolgáltatásinnováció magában foglalja egy teljesen új szolgáltatás bevezetését vagy egy szolgáltatás változtatásait egyaránt. A szolgáltató iparban működő cégeknél ez általában a legfontosabb típusa az innovációnak. Azonban a gyártó cégek is sikeresen kiegészítik a termékeket szolgáltatási innovációkkal (pl.: szervízhálózat, csomagolás újrahasználási javaslatok, meghosszabbított cseregarancia …).

Eljárás- és folyamatinnováció

Az eljárás-, és folyamatinnováció a szervezet alapvető folyamatainak változtatásával foglalkozik. Gyakran e változások annak az eredményei, hogy a cég az általa használt technológiát megváltoztatja. Általában ezek a folyamatok a fogyasztó számára láthatatlanok, de gyakran elengedhetetlenek a termék vagy szolgáltatás versenyképes pozicionálásához. Ilyen innováció lehet pl. egy-egy folyamatlépés időbeli szűkítése, vagy akár a terméknek egy teljesen új előállítási módja (pl. önkiszolgáló pékség…).

Szervezeti innovációk

A szervezeti innovációk a szervezeti struktúrában, vagy a szervezésben, illetve a külső kapcsolatok menedzselésében történő változtatásokat jelentik. Ilyen változások közé tartozik például, ha a funkcionális szervezet átáll projekt-alapú szervezeti formájúra. Ez a típusú innováció magában foglalhatja a szervezeti változásokat a külső partnerek, szövetségek és hálózatok terén már meglévő vagy új integrációkra nézve is (pl. egyetemmel, klasztertagokkal való együttműködések rendszerének változtatása…).

Üzleti modell- és marketinginnováció

Az üzleti modell és marketinginnováció az ötödik innovációs terület. Az üzleti modell írja le azt, hogy a cég hogyan teremti meg, hogyan adja át, és hogyan nyújtja az értéket ügyfeleinek. Négy fő terület, ahol az üzleti modell innovációnak szerepe van: érték – amit eladnak -, ahogyan az létrejön, ahogyan azt értékesítik, és az ügyfelek célcsoportja – akiknek eladják. Fontos, hogy termék/szolgáltatás innováció tervezésekor és azok figyelemmel kísérése során a szervezetek figyelembe vegyék a piac elvárásait. Ezt a marketing tudja közvetíteni a fejlesztéssel foglalkozó részlegek számára. Visszafelé pedig a marketing tudja az innovatív eredményeket közvetíteni is a piac felé.

Vállalkozás 2.0

A cél a fogyasztói igény megismerése és kielégítése

Minél érettebb egy vállalkozás, annál erősebb az egymástól elszigetelten tevékenységet folytató egységek résztevékenységeinek olyan integrálása, amelyben érvényesíthető a folyamatszemlélet az egyes résztevékenységek parciális érdekei helyett. Ez a megközelítés, vagyis a teljes értéklánc folyamatelvű innováció-menedzsment révén történő átformálása alkalmas arra, hogy az adott értéklánc valamennyi érintettje számára nagyobb arányú részesedést biztosítson a hozzáadott érték realizálásában a korszerű technológiák és szervezési módszerek fogadása eredményeként.

Az egyén sikerének hatása a csolport sikereire

Ha a szakemberek maguk is részt vesznek a tudományos ismeretek bővítésében, és azok alkalmazásában, a technikai, technológiai teljesítmények javításában, akkor egy sokkal bonyolultabb és összetettebb világ érinti meg őket, mint amilyet általánosságban ismernek. Ez pedig kiemelkedő hatással van az egyén kreativitására, intellektuális, és morális állapotára. Az egyéni célok ezáltal a csoporteredmények tartós növekedését eredményező fejlődéshez vezetnek.

A réginek mennie kell, hogy valami új és jobb születhessen

Az innováció-menedzsment rendszer hatékony és fenntartható alkalmazásának elengedhetetlen előfeltétele, hogy a változás eredményei a szervezetben, a munkatársakban annyira erősödjenek meg, hogy teljes mértékben felváltsák a régi normákat, hagyományokat. Ennek érdekében szükséges a munkatársak elkötelezettségét az új rendszer iránt támogatni, hogy a régi vagy egyéb normák és értékek ne működhessenek náluk informálisan sem.

A módszer

Különösen a sikeres vállalkozások esetében elkerülhetetlen a módszer megismerése

Az ismertség és sikeresség elkényelmesít az alapos önvizsgálatot illetően; emellett – szubjektív okok miatt – nem lehet tökéletesen értékelni a saját vállalkozás erősségeit és hiányosságait. A globális piacon, ahogy a fogyasztók egyre több választási lehetőséggel találják szembe magukat, a lojalitás sokkal kisebb fontosságúvá vált, mint korábban volt; egy alig jobb ajánlat vagy egy átmeneti készlethiány könnyen vásárlók elvesztéséhez vezethet. A versenytársak szintén gyorsan változhatnak, újak törnek elő a semmiből (gyakran a Föld másik feléről). A globális piac bizonytalan helyzetében fontos, hogy a stratégiai irányítást minden vállalkozó menedzselni tudja. Milyen lépéseket tartalmaz a módszer?

Moduláris felmérés

A moduláris felmérés elvégzésével szakértői csoport célterület-specifikusan feltárja a vállalkozás adottságait, problémáit és lehetőségeit. Eredményként a vállalkozás állapotáról tényszerű összefoglaló készül.

Célterületi átvilágítás

Az egyeztetett és kiválasztott egy vagy több probléma, vagy lehetőség okainak feltárása történik. Eredményként a szakértők integrált elemzést és javaslatokat, valamint fejlesztési tervet dolgoznak ki a megoldásra.

Asszisztált megoldás

A bevezetés alatt álló megoldások megszilárdítása érdekében a szakemberek folyamatosan felügyelik, hogy azok a fejlesztés tervezése során kialakított módon, annak megfelelően működjenek.

A rendszer

A módszerek együttesen javítják és erősítik a vállalkozás eredményeit, értékét és versenyképességét.

A nemzetközi gyakorlatban számos, az innováció menedzselésére kidolgozott módszer található. Ezek közös sajátossága, hogy az ötletek generálásától azok értékelésének, kiválasztásának, az innováció tervezésének és létrehozásának, valamint bevezetésének és az azt követő figyelemmel kísérésének és fejlesztésének eszközét kívánják nyújtani. Egységesen stratégia-alapú, folyamatszemléletű megközelítések. A módszerek ezzel együtt különböznek is, amely arra irányítja a figyelmet, hogy gyakorlatuk függhet az alkalmazó szervezet és az adott innovációs projekt jellemzőitől egyaránt. Alapvető különbség, hogy alkalmazásukkal milyen sikereket lehet elérni az innováció menedzselésével, vagyis mire optimalizálnak, illetve mennyire komplex megközelítést nyújtanak. A megfelelő innováció-menedzsment módszertanra vonatkozóan a végső kérdés az, hogy melyik az a módszer, amelyik a szervezet és a projekt esetében a legsokrétűbb elemzésre ad lehetőséget, így a stratégiai tervezésre, a programtervezésre, a folyamattervezésre, a képesség alapú tervezésre és az integráció tervezésére egyaránt?

A gyakorlat

Esetpéldák - példaesetek

Nézzük a CEN/TC 389 „Innovation Management” európai műszaki bizottság által kidolgozott szabvány, az MSZ CEN/TS 16555-1:2013 Innovációirányítás szerint elvégzett felmérést követően végrehajtott  innovatív vállalkozásfejlesztés esetpéldáit és példaesetei a gyakorlatból.

Objektív döntéstámogatás biztosítása

Cél: A menedzsment számára biztosítani kell, hogy a döntéshozásban a szervezet teljesítménye szempontjából valóban releváns területeket, a területek közötti összefüggéseket teljes körűen figyelembe tudja venni.

Feladat: A szervezeti célok meghatározása és szervezeti teljesítményindikátorok kidolgozása, valamint teljesítményértékelési rendszer bevezetése.

Lépés 1 – Célterületi átvilágítás: A szervezeti teljesítmény menedzselését érintő általános állapotfelmérés és stratégiai céltérkép készítése. Az állapotfelmérés eredményeként a menedzsment kapjon egy átfogó helyzetképet arról, hogy a szervezeten belül milyen mértékben adottak a feladatok eredményes végrehajtásához szükséges feltételek. Továbbá, legyenek meghatározva a szervezet stratégiai és operatív szervezeti teljesítményfejlesztési céljai.

Lépés 2 – Asszisztált megoldás: A szervezet stratégiai céljai alapján szervezeti egységenkénti stratégiai és operatív célok meghatározása. A teljesítményértékeléshez mutatószámrendszer kialakítása. Az adatgyűjtés és elemzés rendszerének kidolgozása. Teljesítmény beszámoló kialakítása, amely a stratégiai célok megvalósulását, valamint az operatív folyamatok működését egyaránt bemutatja. 

Eredmény: Stratégiai (gazdasági éven túli) és az operatív (gazdasági éven belüli) célok tervezése és megvalósításának ellenőrzőrendszere kialakításra került.

Átfutási idő csökkentése

Cél: Az elérhető feladat-egyszerűsítés gyorsítsa a szolgáltatási eljárásokat.

Feladat: A szervezeti célok eléréséhez folyamatok meghatározása és optimalizálása vagy átalakítása.

Lépés 1 – Célterületi átvilágítás: A működési gyakorlat feltárása, folyamatok és a stratégiával való kapcsolatuk elemzése. Az állapotfelmérés eredményeként a tulajdonos kapjon objektív képet a működés gyenge pontjairól valamint a lehetséges folyamat-teljesítménymutatókról. Továbbá, a fejlesztési célok jelöljék meg a hatékonyság szempontjából kulcsfontosságú, optimalizálandó folyamatokat.

Lépés 2 – Asszisztált megvalósítás: Kiválasztott folyamatok részletes felmérése. A folyamatteljesítményt befolyásoló problémák, veszteségek azonosítása és priorizálása, valamint a problémák gyökér-okainak feltárása. A kiválasztott folyamatok újratervezése és a bevezetésük által generált szervezési változások magas színvonalú kezelése, megfontolt és ésszerű végrehajtása.

Eredmény: Két folyamat újraalakítása (reengineering); 10%-os szolgáltatás gyorsulás, 12%-os fogyasztói növekedés