Jobb sorsra érdemesek-e az irányítási rendszerek? 2.rész

[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”][/siteorigin_widget]

Az előző beegyzéssel a cél csupán a téma felvetése volt.

Miért fontos ez a kérdés?

Az irányítási rendszerek megjelenését a tevékenységek nemzetközi értékelhetőségét biztosító egységes értékrend igénye követelte meg.

Ami azóta történt a diverzifikáció. Egyre tevékenység specifikusabb rendszerszabványok jelentek meg és jelennek meg. Azonban mind a mai napig nem találták meg az igazi helyüket, szerepüket a működést biztosító folyamatok rendszerében.

Ezért írok erről a témáról!

Jelen bejegyzés szerkesztője évtizednyi időt töltött termelő üzemben és most már másfél évtizede irányítási rendszerek kidolgozását végzi.

Másfél évtizede, amikor az első ISO rendszereken dolgozott alapvetően más volt a szabvány megítélése. Had mondjak el egy akkor nagyon jellemző esetet.

Egy vállalkozásnál befejeztem az ISO kidolgozását. A tanúsításra készültünk. Úgy adódott, hogy a tanúsító cég tanúsításra kijelölt szakemberének meghibásodott az autója, és azt tervezte, hogy vonattal vagy autóbusszal utazik a helyszínre. Felajánlottam neki, hogy miután én is ott kell legyek az auditon elviszem őt is a saját autómon. A válasz az volt, hogy összeférhetetlen, hogy a tanácsadó és a tanúsító szakember egy kocsiban utazzon a tanúsítás helyszínre!

A vállalkozások vezetői tapasztalják, hogy ma már teljesen más a helyzet.

A három szereplős folyamat –a rendszert bevezető vállalkozás, rendszert kidolgozó tanácsadó, tanúsító szervezet– szereplőinek tevékenységei összemosódnak! Tanúsító szervezetek nyíltan vagy burkoltan irányítási rendszerek kidolgozására tesznek ájánlatot, auditoraik kidolgozzák és garantálják az eredményes auditot. Ebben fel nem ismert hátrányukra a vállakozások is partnerek. Ez ugye az analitikai tisztaságú összeférhetelenség, ami a tanúsítványk értékének erodálódásához vezet és vezetett is.

Ezzel egy időben a szabványok által képviselt egységes nyelvezet és értékrend szerepe a piacok nemzetközivé válásával fokozatosan növekszik. Ami a fentiekkel ellentétben a kidolgozás, működtetés és a tanúsítás színvonalának és főképpen a tanúsítvány értékének, presztzsének a növekedését, igényli.

Ez az a pont, ahonnan vissza kell fordulni a rendszerszabványok megjelenését kikényszerítő okokhoz, a tevékenységek egységes követelményk szerinti összemérhetőségéhez, aminek a biztosítását csak ezeken a szabványokon, tanúsítványokon keresztül tudja érvényesíteni, bemutatni, igazolni egy vállalkozás.

Időközben a szabványok a különböző tevékenységek szabályozását segítő technológiákká fejlődtek. Így megvalósításukkal két fontos dolgot lehet elérni, bekapcsolni a vállalkozást az egységes értékrendbe és szabályozni tevékenységek folyamatait.

Folytatom!

[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Button_Widget”][/siteorigin_widget]

Tegye fel kérdéseid

Bármilyen szabvány vagy folyamat bevezetésére is van szüksége, teljeskörű rendelkezésére állunk az igényfelméréstől, a bevezetésen és az audit felügyeletén át, a munkatársak betanításáig

Kapcsolatfelvételi űrlap (Kapcsolati oldal)