2017. június 30 óta a nagyvállalatoknak „energetikai audittal” kell rendelkezniük.
Az energia auditokra vonatkozó EU irányelvet (2012/27 EU 8. cikk) a nemzeti jogrendbe 2014 június 5-ig kellett átvezetni és ennek alapján (az energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény értelmében) a kötelező auditokat 2015 december 5-ig elvégezni.
Az irányelv a magyar jogrendbe csak 2015 május 22-én a 2015. évi LVII. törvény megjelenésével került, így a törvény „28. Átmeneti rendelkezések” pontja alapján, 2016 december 31-ig tartó moratórium lépett életbe, melynek során a hatóság nem szab ki bírságot. Ez a moratórium további 6 hónappal hosszabbodott meg az egyes klímapolitikai és zöldgazdaság fejlesztési tárgyú törvények módosításáról szóló 2016. évi CXXXVIII. törvény rendelkezése értelmében!
A kötelező energia audit teljesítésére az EU irányelv és a nemzeti törvény két lehetőséget enged meg:
- Energia audit, amelyet regisztrált független energetikai auditor végezhet. Az auditot négyévenként kell végrehajtani. A felügyeletet a Magyar Energetikai és Közmű-Szabályozási Hivatal (MEKH) gyakorolja.
- EN ISO 50001 szabvány akkreditált tanúsítószervezettől kibocsátott tanúsítványa. Ebben az esetben a rendszernek tartalmaznia, teljesítenie kell jogszabály /122/2015.(V.26) Kormányrendelet 13.§/ által meghatározott követelményeket. Évenként felügyeleti, három évenként megújító auditra kerül sor, ami az energiagazdálkodási és megtakarítási programok megvalósításának folyamatos felügyeletét biztosítja.
A két lehetőség alapkövetelményei hasonlóak, a kiegészítő eljárások különbségeit további cikkekben foglaljuk össze.
Mindkét lehetőség választása esetén csökkenthető például az energia-csúcsigény, hasznosítható a felesleges vagy hulladék energia, vagy javíthatók a folyamatok vagy készülékek működtetési gyakorlata.
Az energiatakarékosságot eredményező tevékenységek tehát pl. a következők:
- kevesebb energia felhasználás: hatékonyság növelés, veszteség csökkentés, pazarlás megszűntetés,
- olcsóbb energia: beszerzés optimalizálás,
- technológiai-, és épületenergetikai megtakarítások,
- szervezeti kultúrát érintő intézkedések,
- alternatív energiaforrások alkalmazása: megújulók, co-, és trigenerációs megoldások.
Az energiahatékonysági intézkedések között nagy szerepe van tehát a tudatosság kialakításának és annak fenntartásának.
Valami hasonló elvárás látható az egyes klímapolitikai és zöldgazdaság fejlesztési tárgyú törvények módosításáról szóló 2016. évi CXXXVIII. törvény 5. részében. A törvény az energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény módosítása tárgyában egyebek mellett az alábbiakat írja elő:
17/B. Az energetikai szakreferens 21/B. § (1) E törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott energiafogyasztású vállalkozásnak legalább egy, tőle munkajogilag és társasági jogilag független energetikai szakreferenst kell igénybe vennie.
(2) Az energetikai szakreferens feladata az energiahatékonysági szemléletmód, energiahatékony magatartásminták meghonosításának elősegítése az igénybevételére köteles gazdálkodó szervezet működésében és döntéshozatalában…
A TQ Consulting Kft. négyféle választható tartalommal alakította ki energetikai szakreferensi tevékenység ellátására szóló ajánlatát. Az egyik tartalmazza az ISO 50001 bevezetésének és fenntartásának lehetőségét.
Szolgáltatásunk:
- ISO 50001 kidolgozása, tanácsadás, felkészítés tanúsító auditra.
- Rendszerismereti képzés
- ISO 50001 belső auditor képzés
2016. decemberének jogszabályváltozásáról olvasson itt! (pl.: független energetikai szakreferens köteleső igénybevétele, feladatai és ezek megfeleltetése az ISO 50001 fenntartásával, kibővített szankciók mulasztásokra)
Cégünk a TQ Consulting, konzorciális rendszere rendelkezik mindazon szabályozási és szakmai ismeretekkel, sokéves rendszerépítési tapasztalatokkal, valamint a szükéges jogosítvánnyal rendelkező szakemberekkel ahhoz, hogy a kötelezvény mindkét lehetséges formájának szakszerű elvégtésére vállalkozzon.