A munkahelyi kockázatértékelés a MEBIR (ISO 45001:2018) lelke. Ennek meg kell felelnie a hatályos magyar jogszabályoknak. Elvégzése munkabiztonsági és munkaegészségügyi szaktevékenység!
A veszélyazonosítás, a kockázatértékelés és a kockázat kézben tartásának (továbbiakban: kockázatkezelés) folyamata, valamint ezek eredményei szolgáltatják az alapot a MEB irányítási rendszer kiépítéséhez és működtetéséhez, emiatt nélkülözhetetlen a jogi előírásoknak megfelelő, teljes körű munkahelyi kockázatértékelés elvégzése.
Ehhez olyan veszélyazonosítási, kockázatértékelési és kockázatkezelési eljárások kiválasztása és bevezetése szükséges, amelyek képessé teszik a szervezetet a MEB kockázatok folyamatos azonosítására, kiértékelésére és kezelésére.
A kockázatértékelés célja nem elvont. Nem matematikai valószínűségeket vagy elméleti összefüggéseket kell megállapítani, hanem megvizsgálni az adott munkahelyen a konkrét helyzetet, és meghatározni a konkrét teendőket.
Kockázatértékelés lényege:
a meglévő személyi, tárgyi, szervezési feltételek összehasonlítása a vonatkozó előírásokkal (jogszabályokkal, szabványokkal, üzemeltetési dokumentumokkal), tehát a „van” és a „kell” összevetése. Biztosítható legyen az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés feltétele, azaz ne merüljön fel a heveny és idült egészségkárosodás kockázata az adott munkakörben.
Fő céljai:
– a megteendő intézkedések meghatározása és fontossági szempontból történő rangsorolása,
– a kockázatok elhárítása, illetve elfogadható mértékűre csökkentése.
A RUTINMŰVELETEKEN TÚL FIGYELEMBE KELL VENNI A NEM RUTIN MŰVELETEKET IS, pl.!
– felszerelések vagy berendezések tisztítása,
– ideiglenes folyamatmódosítások,
– nem tervezett karbantartás,
– üzem vagy berendezés indítása/leállása,
– külső helyszíni látogatások (pl. területbejárás, vevői beszállítói látogatások, terepszemle, kirándulások),
– felújítás,
– szélsőséges időjárási körülmények,
– közműellátási zavar (pl. energia, víz, gáz stb.),
– ideiglenes intézkedések,
- vészhelyzetek
A kockázatértékelés megfelelő dokumentálása
A kockázatértékelés után a munkáltatónak képesnek kell lennie annak bizonyítására a hatóságok, a munkavállalók vagy képviselőik, illetve más érdekelt felek előtt, hogy megtett minden szükséges intézkedést a kockázatok felmérésére és elhárítására, illetve minimálisra csökkentésére. Ezért a kockázatértékeléshez hozzátartozik a folyamat és az eredmények megfelelő dokumentálása is.