ISO 31000 szabvány - kockázatkezelési útmutató a tervezés, végrehajtás és fenntartás tevékenységeihez

A munkahelyi kockázatértékelés a MEBIR (ISO 45001:2018) lelke. Ennek meg kell felelnie a hatályos magyar jogszabályoknak. Elvégzése munkabiztonsági és munkaegészségügyi szaktevékenység!

A veszélyazonosítás, a kockázatértékelés és a kockázat kézben tartásának (továbbiakban: kockázatkezelés) folyamata, valamint ezek eredményei szolgáltatják az alapot a MEB irányítási rendszer kiépítéséhez és működtetéséhez, emiatt nélkülözhetetlen a jogi előírásoknak megfelelő, teljes körű munkahelyi kockázatértékelés elvégzése.

Ehhez olyan veszélyazonosítási, kockázatértékelési és kockázatkezelési eljárások kiválasztása és bevezetése szükséges, amelyek képessé teszik a szervezetet a MEB kockázatok folyamatos azonosítására, kiértékelésére és kezelésére.

A kockázatértékelés célja nem elvont. Nem matematikai valószínűségeket vagy elméleti összefüggéseket kell megállapítani, hanem megvizsgálni az adott munkahelyen a konkrét helyzetet, és meghatározni a konkrét teendőket.

Kockázatértékelés lényege:

a meglévő személyi, tárgyi, szervezési feltételek összehasonlítása a vonatkozó előírásokkal (jogszabályokkal, szabványokkal, üzemeltetési dokumentumokkal), tehát a „van” és a „kell” összevetése. Biztosítható legyen az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés feltétele, azaz ne merüljön fel a heveny és idült egészségkárosodás kockázata az adott munkakörben.

Fő céljai:

- a megteendő intézkedések meghatározása és fontossági szempontból történő rangsorolása,

- a kockázatok elhárítása, illetve elfogadható mértékűre csökkentése.

 

A RUTINMŰVELETEKEN TÚL FIGYELEMBE KELL VENNI A NEM RUTIN MŰVELETEKET IS, pl.!

- felszerelések vagy berendezések tisztítása,

- ideiglenes folyamatmódosítások,

- nem tervezett karbantartás,

- üzem vagy berendezés indítása/leállása,

- külső helyszíni látogatások (pl. területbejárás, vevői beszállítói látogatások, terepszemle, kirándulások),

- felújítás,

- szélsőséges időjárási körülmények,

- közműellátási zavar (pl. energia, víz, gáz stb.),

- ideiglenes intézkedések,

  • vészhelyzetek

A kockázatértékelés megfelelő dokumentálása

A kockázatértékelés után a munkáltatónak képesnek kell lennie annak bizonyítására a hatóságok, a munkavállalók vagy képviselőik, illetve más érdekelt felek előtt, hogy megtett minden szükséges intézkedést a kockázatok felmérésére és elhárítására, illetve minimálisra csökkentésére. Ezért a kockázatértékeléshez hozzátartozik a folyamat és az eredmények megfelelő dokumentálása is.

Ossza meg ezt a bejegyzést közösségi oldalán!