Kockázatértékelés különös szempontjai

A munkahelyi kockázatértékelés a MEBIR (ISO 45001:2018) lelke. Ennek meg kell felelnie a hatályos magyar jogszabályoknak. Elvégzése munkabiztonsági és munkaegészségügyi szaktevékenység!

A veszélyazonosítás, a kockázatértékelés és a kockázat kézben tartásának (továbbiakban: kockázatkezelés) folyamata, valamint ezek eredményei szolgáltatják az alapot a MEB irányítási rendszer kiépítéséhez és működtetéséhez, emiatt nélkülözhetetlen a jogi előírásoknak megfelelő, teljes körű munkahelyi kockázatértékelés elvégzése.

Ehhez olyan veszélyazonosítási, kockázatértékelési és kockázatkezelési eljárások kiválasztása és bevezetése szükséges, amelyek képessé teszik a szervezetet a MEB kockázatok folyamatos azonosítására, kiértékelésére és kezelésére.

A kockázatértékelés célja nem elvont. Nem matematikai valószínűségeket vagy elméleti összefüggéseket kell megállapítani, hanem megvizsgálni az adott munkahelyen a konkrét helyzetet, és meghatározni a konkrét teendőket.

Kockázatértékelés lényege:

a meglévő személyi, tárgyi, szervezési feltételek összehasonlítása a vonatkozó előírásokkal (jogszabályokkal, szabványokkal, üzemeltetési dokumentumokkal), tehát a „van” és a „kell” összevetése. Biztosítható legyen az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés feltétele, azaz ne merüljön fel a heveny és idült egészségkárosodás kockázata az adott munkakörben.

Fő céljai:

– a megteendő intézkedések meghatározása és fontossági szempontból történő rangsorolása,

– a kockázatok elhárítása, illetve elfogadható mértékűre csökkentése.

A RUTINMŰVELETEKEN TÚL FIGYELEMBE KELL VENNI A NEM RUTIN MŰVELETEKET IS, pl.!

– felszerelések vagy berendezések tisztítása,

– ideiglenes folyamatmódosítások,

– nem tervezett karbantartás,

– üzem vagy berendezés indítása/leállása,

– külső helyszíni látogatások (pl. területbejárás, vevői beszállítói látogatások, terepszemle, kirándulások),

– felújítás,

– szélsőséges időjárási körülmények,

– közműellátási zavar (pl. energia, víz, gáz stb.),

– ideiglenes intézkedések,

  • vészhelyzetek

A kockázatértékelés megfelelő dokumentálása

A kockázatértékelés után a munkáltatónak képesnek kell lennie annak bizonyítására a hatóságok, a munkavállalók vagy képviselőik, illetve más érdekelt felek előtt, hogy megtett minden szükséges intézkedést a kockázatok felmérésére és elhárítására, illetve minimálisra csökkentésére. Ezért a kockázatértékeléshez hozzátartozik a folyamat és az eredmények megfelelő dokumentálása is.

Tegye fel kérdéseid

Bármilyen szabvány vagy folyamat bevezetésére is van szüksége, teljeskörű rendelkezésére állunk az igényfelméréstől, a bevezetésen és az audit felügyeletén át, a munkatársak betanításáig

Kapcsolatfelvételi űrlap (Kapcsolati oldal)