A szakképzés és felnőttképzés hazai rendszere jelentős mértékben átalakul az elmúlt években. Ennek részeként a korábbi OKJ-s képzések és vizsgák kivezetésre kerülnek.

A szakképzés, azaz a felsőfokú szakképzettséget nem igénylő munkakör betöltéséhez vagy tevékenység végzéséhez szükséges kompetenciák kialakítása és a kompetencia mérése (vizsgáztatás) jelen időszakban kihívásokkal teli.

A szakképzés egy része a szakképzőcentrumoknál van és ott is marad, a másik része a korábbi struktúrához hasonlóan piaci alapon szerveződik.

Ennek megfelelően vannak/lesznek képzőhelyek és vizsgaközpontok.

ISO 17025 GAP

A vizsgaközpontok a vonatkozó jogszabályok megnevezése szerint, ún. Akkreditált Vizsgaközpontok, melyekre a szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet 22. § (1) bekezdése szerint a következők vonatkoznak:
„Vizsgaközpontként az akkreditálható, ami
a) megfelel a 21. § szerinti nemzeti szabványban és a szakképzésért felelős miniszter által a nemzeti szabvány alapján a képzési és kimeneti követelmények, illetve a programkövetelmény figyelembevételével képzési területenként kidolgozott, és az Szkt. 11. § (2)-(4) bekezdése szerinti közzétett tanúsítási rendszerkövetelményekben meghatározott feltételeknek, és
b) rendelkezik az akkreditálási kérelemben megjelölt képzési területhez tartozó valamennyi szakma, illetve szakmai képzéshez kapcsolódóan megszerezhető szakképesítés tekintetében legalább egy vizsgahelyszínre vonatkozóan a szakmára, illetve szakmai képzéshez kapcsolódóan megszerezhető szakképesítésre meghatározott szakmai, tárgyi és személyi feltételekkel, és azokat folyamatosan biztosítani képes.”

A Nemzeti Akkreditáló Hatóság (NAH), a személytanúsítás követelményeit tartalmazó MSZ EN ISO/IEC 17024:2013 szabványnak való megfelelőséget értékel. Ez a jogszabályban hivatkozott „nemzeti szabvány”.

A NAH az akkreditálási eljárásban azt vizsgálja, hogy a szabványnak, valamint a vonatkozó jogszabályoknak és az azokban hivatkozott egyéb követelményeknek (ún. normatív dokumentumoknak, pl. Programkövetelményeknek) megfelelően szervezik-e és dokumentálják-e le a vizsgákat a vizsgáztatást végző szervezetek.

Amennyiben igen, azaz felkészültségüket bizonyítják a megfelelésértékelési feladat (személytanúsítás: ~kompetenciamérés) ellátásában, akkor akkreditált státuszt nyernek.

Az akkreditált területek a „részletező okiratukban” azok a KEOR (Képzési területek egységes osztályozási rendszere) szerinti területek, melyek az akkreditálási eljárásba -kérelmük alapján- bevonásra kerültek.

Ossza meg ezt a bejegyzést közösségi oldalán!

Kedves Érdeklődő!

 

Mielőtt elhagyná oldalunkat, IRATKOZZON FEL LEVELEINKRE és szerezzen naprakész tudást a szakértőink által összeállított cikkekből, tanulmányokból, letölthető anyagokból! A feliratkozás ingyenes ugyan, de megszerezhető tudás felbecsülhetetlen!

Nincs más teendője, mint hogy IDE KATTINT, kitölti az űrlapot (csak 1 perc az egész) és várja a hamarosan megérkező első levelet.