-a folyamatos fejlesztést megvalósító,
-a hibamegelőzésre összpontosító,
-a veszteségek csökkentésére törekvő MIR kidolgozása.
Nem szabvány, mert nem arra kijelölt szervezet adta ki. Ezért a korábbitól (ISO/TS 16949) eltérően nincs egységes szerkezetben az ISO 9001-el. (Korábbi keretbe foglalás nincs.) Külön kell megvásárolni a kibocsátótól (IATF).
A követelmény a tanúsítóauditok tapasztalatai alapján folyamatosan változik!
A változást az ún. „Sanctioned Interpretations” dokumentumban adja ki az IATF. (2019. 03. havi állapot)
-SI 1-9 issued in October 2017, effective October 2017.
-SI 10-11 issued in April 2018, effective June 2018.
-SI 8 revised and reissued in June 2018, effective July 2018.
-SI 10 revised and reissued in June 2018, effective July 2018.
-SI 12-13 issued in June 2018, effective July 2018.
-SI 14-15 issued in November 2018, effective January 2019.
IATF 16949:2016 alkalmazásával kapcsolatos általános tudnivalók
Felépítése: követi az ISO 9001:2015 szabványt (cél: egységes szerkezet az integráció érdekében.) Az ISO 9001:2015 minden követelménye kötelező.
Fogalommeghatározások: ISO 9000 + az autóiparban alkalmazott 27 db fogalom
(pl. „control plan”: szabályozási terv a termék előállításának szabályozásához szükséges rendszerek és folyamatok dokumentált leírása)
A szabvány szövege az ISO 9001:2015 követelményeken túlmutató többletet tartalmazza.
„Kell“, „szükséges …“ és hasonló megfogalmazások kötelezettségeket jelentenek.
A „ javasolt” kifejezés javaslatot jelent.
A megjegyzések a jobb megértést, tisztázást szolgálják.
„Tipikus példa “ vagy „például“ orientációs célt szolgál.
A vevőspecifikus követelményeket minden esetben figyelembe kell venni és alkalmazni kell! Ezek a tanúsítás tárgyát is képezik.
IATF 16949:2016 alkalmazási területe
A teljes ellátási/beszállítói lánc minden gyártójára, akik a járműalkatrészeket tervezik, fejlesztik, gyártják, szerelik, telepítik és szervízelik.
A követelményrendszer alkalmazható a szervezet azon telephelyeire, ahol a vevői igényeknek megfelelő terméket gyártanak és vagy/ karbantartást végeznek.
-Termékek, gyártott egységek és alkatrészek.
-Összeépített szerkezetek.
-Hőkezelés, hegesztés, festés, feliratozás vagy más felületkezelések a járműgyártás teljes beszállítói láncban.
-Támogató folyamatok (távoliak is, pl. gyártástervezés, beszerzés) az alkalmazási területbe bevonva, de önálló tanúsítványt nem kaphat.
-Nem értelmezett folyamat: csak a 8.3 Termékfejlesztés lehet (indoklással)
IATF 16949:2016 alkalmazási területe – példa
Lehet-e tanúsítani az autóipari termékelőállítást, amennyiben egy szervezet autóipari és nem-autóipari termékeket is előállít?
Igen, ha:
-egy telephelyen folyik a tevékenység, vagy
-minden autóipar termelési folyamat fizikailag elkülönített (pl. másik épület, állandó fizikai akadály az autóipar és nem-autóipari vonalak/gépek között)
-a dolgozók kifejezetten kijelöltek és kompetenciájuk igazolt
-minden támogató szervezeti egység (pl. beszerzés, karbantartás, raktározás) a központban van.
Amennyiben az autóipari termelési folyamatok a nem-autóipari termelési folyamatokkal keverve (integráltan) helyezkednek el, akkor ezek a követelmények nem teljesülnek.
A tanúsítás peremfeltételei
-Legfeljebb egy előaudit tartható, a többit tanácsadásként kell kezelni. (nem felkészültség értékelésként)
-Tanácsadó az auditon nem lehet jelen.
-Minden telephely önálló tanúsítványt kap, a támogató funkciók nem kaphatnak önálló tanúsítványt, bár minden audit során ellenőrzésre kerülnek.
-A termékfejlesztés folyamatát minden audit során, 12 hónapon belül auditálni kell.