VÁLLALKOZÁS 2.0

Nem az a kérdés, hogy a szervezet vezetője és munkatársai hogyan értékelik a termelési folyamatokat, az értékesítést, az erőforrás gazdálkodását, hanem az, hogy a fogyasztó milyen mértékben hajlandó mindezt elismerni, vagyis megvásárolni a terméket vagy szolgáltatást.

A cél tehát a fogyasztói igény megismerése és kielégítése!

A kérdés tehát az, hogy mindaz a tevékenység, amely a szervezeten belül, vagy a szervezet képviseletében folyik, milyen mértékben járul hozzá a szervezet alapvető céljának teljesüléséhez.

Minél érettebb egy vállalkozás, annál erősebb az egymástól elszigetelten tevékenységet folytató egységek résztevékenységeinek olyan integrálása, amelyben érvényesíthető a folyamatszemlélet az egyes résztevékenységek parciális érdekei helyett. Ez a megközelítés, vagyis a teljes értéklánc folyamatelvű innováció-menedzsment révén történő átformálása alkalmas arra, hogy az adott értéklánc valamennyi érintettje számára nagyobb arányú részesedést biztosítson a hozzáadott érték realizálásában a korszerű technológiák és szervezési módszerek fogadása eredményeként.

A meghatározó vállalatok hagyományosan a nyugat-európai országokban, és az Egyesült Államokban központosulnak és ez nem csupán tőke kérdése. Az új találmányok, újrafogalmazott folyamatok, átszervezett együttműködések, megújított értékesítési módszerek születésében. Az innovációban minél több a tudás, az ösztönzött kreativitás és lelki emóció, annál értékesebb az új alkotás. Nem véletlen a hazai szakképzett és méginkább diplomás szakemberek korlátlannak tekinthető külföldre vonzása és megbecsülésükön keresztül ott tartásuk.

A magyarországi kis-, és középvállalkozások hagyományokon alapuló szakmai tevékenységének nagy részében kevesebb a tudományos igény, mint amennyi abban szükséges és elégséges lenne.

Tekintsük például az erőforrás-gazdálkodást, a folyamatszabályozást vagy akár a piaci igények megismerését és a saját termék pozícionálását.

Nem kell sokat gondolkodni azon, hogy rájöjjünk, amennyire alkalmazzák a szervezetek a folyamatosan fejlődő tudomány ismereteit, annyira lehetnek meghatározók piacukon, illetve annyira tudják ezt fenntartani a folyamatosan fel-felbukkanó konkurenciával és a változó fogyasztói igényekkel, de akár a munkatársak generációs, szociokulturális változásaival szemben. Ehhez társul, hogy tipikusan a kreativitás ösztönzési rendszere is hiányzik, de legalábbis nem következetes és átlátható.

Pedig az érett vállalkozások példáján láthatjuk, hogy ez nagyon is szükséges a fenntartható sikerekhez. Nem is beszélve arról, hogy az egyes tudományok alapismeretei mellett az összefüggések megértésének ösztönzésével elkerülhetőek az olyan tervek, melyek később hibás megoldásokat eredményezhetnek.

Ha a szakemberek maguk is részt vesznek a tudományos ismeretek bővítésében, és azok alkalmazásában, a technikai, technológiai teljesítmények javításában, akkor egy sokkal bonyolultabb és összetettebb világ érinti meg őket, mint amilyet általánosságban ismernek. Ez pedig kiemelkedő hatással van az egyén kreativitására, intellektuális, és morális állapotára.

Az egyéni célok így a csoporteredmények tartós növekedését eredményező fejlődéshez vezetnek.

A kreativitás ösztönzésének rendszerében a „felelősség” tehát nem a munkaköri teendők elvégzésének kötelezettségével azonos, hanem a fejlesztési lehetőségek feltárásában, azok bevezetésében. A felelős szakmai tevékenység tehát több, mint egy-egy átlagos munkakör.

Az érett vállalkozások megismeréséből tudjuk, hogy az innováció-menedzsment rendszer hatékony és fenntartható alkalmazásának elengedhetetlen előfeltétele, hogy a változás eredményei a szervezetben, a munkatársakban annyira erősödjenek meg, hogy teljes mértékben felváltsák a régi normákat, hagyományokat. Ennek érdekében szükséges a munkatársak elkötelezettségét az új rendszer iránt támogatni, hogy a régi vagy egyéb normák és értékek ne működhessenek náluk informálisan sem.

A CEN/TC 389 „Innovation Management" európai műszaki bizottság által kidolgozott szabvány, az MSZ CEN/TS 16555-1:2013 Innovációirányítás szerint elvégzett felmérés kapu a szervezeti önismerethez!

Ossza meg ezt a bejegyzést közösségi oldalán!