Ha mást nem is, de az „5 Miért?” gyökér-ok feltáró technikát mindenképpen érdemes alkalmazni!
Az alkalmazása akár az érdekelt felek igényeinek feltárásában, megismerésében is hasznos.
Miért kell pl. a vevőnknek a szolgáltatásunk, termékünk?
Meg kell tudnunk, hogy igényeiket kiszolgálhassuk, különben öncélú minden értékesítési törekvésünk. A vevő nem fogja megvenni a terméket, illetve fejlesztéseink iránya nem a vevői igények felé haladnak.
A módszer alkalmazásában ez esetben a vevő alapvető érzéseit kell megtudnunk, hogy a vásárlásának alapszükségletét megértsük. Erre építhetjük értékesítésünket is. (A marketing trendje ma a Needs wheel!)
1. Mért?: Miért szükséges Önnek a szolgáltatásunk?
(pl.: munkaerőkölcsönzés)
1. Válasz: Mert akkor nyugodt vagyok.
(pl: az ingadozó megrendelésekhez szükséges létszám rendelkezésre állásával kapcsolatban)
2. Miért?: Miért nyugodt a szolgáltatásunk igénybevétele miatt?
2. Válsz: Mert időben és mennyiségben tudunk szállítani megrendelőink részére.
3. Miért?: Miért fontos a megrendelők pontos kiszolgálása az ön munkakörében?
3. Válasz: Mert felelősségem van a teljesítésben.
(pl. a személyi állomány nagyon fontos a magas kézimunka igényű termelés miatt)
4. Miért?: Miért fontos Önnek, hogy felelősségében ne hibázzon?
4. Válasz: A hozzáértésem védelme miatt. Azért bíztak meg, mert kompetens vagyok. Ezt védem.
5. Miért?: Miért fontos Önnek a kompetenciájának védelme?
5. Válasz: Az előremenetel, a megbecsültség miatt.
A fentiek alapján a vevő személy szerint megbecsültséget, elismerést akar elérni azzal, hogy megbízást ad a szolgáltatónak munkája segítségéhez.
Ezt is le lehet bontani érzelmi szintre, pl.: a megbecsültség, az elismerést jelentve a szeretet kinyilvánításának egy módja (Gary Chapman: A munkahelyi elismerés 5 nyelve)