Amennyiben a cég kedvező versenypozíciót tudott kialakítani folyamatos technológiai ismeretbővítése útján, fontos kihívás az ágazat jövőbeni változásaira való felkészülés. A felkészülésből eredő megnövekvő igényeket kiszolgálni képes személyzet, és/vagy eszköz, illetve software segíti a folyamatos fejlődést. Kérdés, hogy ez tervezve van-e rövid-, és hosszú távon.
Technológiaintenzív ágazatban a vállalkozásnak változtatásközpontú jövőképet kell hirdetni, ugyanis a technológiai felkészültségben és az ebből eredő rugalmasságban rejlő vállalkozási képességgel utat törhet magának új piacok felé, illetve ezzel képes meglévő piacain maradni.
Jövőkép-meghatározáshoz orientáló kérdések
A jövőkép meghatározása során –melyhez van két példa is mellékelve- a menedzsment tagoknak a következőket kell átgondolni:
„Milyen üzleti területen működünk?”
A vállalkozás főbb tevékenységi területe most és a jövőben:
„Milyen kulcsgondolatok mentén kívánunk tevékenykedni?”
A vállalkozás legfőbb tevékenységi területe most és a jövőben:
Az ezzel együtt járó kulcsszavak:
Ezek azok a szavak, melyek a jövőben csak még nagyobb értékkel bírhatnak, ugyanis, ha ezek eltűnnek a mindennapi élet felfogásából és nem alkalmazkodunk hozzájuk, akkor piacunk összeomlik.
„Mit igényelnek a vevőink a jövőben?”
A működés során – most és a jövőben is – kiemelkedő fontosságú, hogy:
„Melyek vevőink elvárásai?”
Az elvárások mentén figyelembe kell venni, hogy az ügyfeleknek lehet-e konkrét elképzelésük arról, hogy a vállalkozás szolgáltatása végeredményül mit ad?:
Milyen gyakran kell egyeztetni a félreértések elkerülése végett?:
„Kik lesznek versenytársaink, partnereink?”
A versenytársak meghatározása jelenleg:
Potenciális versenytársak:
Partnerek terén elsődlegesen mely vállalkozások jöhetnek szóba?:
A velük szóba jöhető kapcsolódási pont (pl. konzorciális termékfejlesztés és piacosítás, stb):
„Mi legyen a versenyzési területünk?”
Hol képzelhető el, hogy belép a szervezet egy határterületre?:
„Hogyan hat a technológiai fejlődés az iparágunkra?”
A technológia fejlődésével együtt jár-e a humán-erőforrás igény mennyiségi/minőségi változása?:
„Milyen módon kíván a cég növekedni? (belső forrásokból, külső forrásokból)”
A növekedés típusesetei: a termékek diverzifikációja és egyéb célcsoportok megszólítása.
A vállalkozás hogyan képzeli el a növekedését?:
Ehhez segítség lehet pályázati források felhasználása mind a szolgáltatásfejlesztést, mind a piacra jutást illetően.
A vállalkozás hogyan képzeli el a növekedésének finanszírozását?:
„Milyenek legyenek az üzletágak közötti kapcsolatok? (független v. központosított)”
Vannak-e üzletágak:
„Milyen megkülönböztető képességekkel versenyezzen a cég?”
A megkülönböztetés jegyei egyértelműen:
Ezeknek számokkal alátámasztott hitelességét bizonyítja:
„Milyen tudású és képességű emberekkel akar a cég rendelkezni?”
A piacok széles körű meghódítása igényli a kellően nagyszámú és operatív munkavégzési folyamatokon túlmutatató szakértelemmel rendelkező szakembereket, a személyek betanítását, megszerzését.
TÖLTSE LE KAPCSOLÓDÓ ANYAGUNKAT!