Az Energetikai audit kötelezettségének bizonyára minden érintett eleget tesz a moratórium 2016 december 31-ig tartó ideje alatt.
Nem biztos azonban, hogy utólag mindenki elégedett lessz a választásával.
Az „Energetikai audit”-nak nincs még kialakult rendszere, a jogszabály értelmezésétől függ az auditjelentés tartalma, de annak elfogadása is. Azt gondolhatnánk, hogy a most még pontosan nem tudni milyen tartalmú auditjelentés leadása után négy évig nincs teendő. Azt is gondolhatjuk, hogy a gyakorlati tapasztalatok híján értelmezett követelmények alapján összeállított auditjelentéseket a Hatóság elfogadja. Tudjuk ugyanis, hogy az auditálásra jogosítvánnyal rendelkezők- személyek, vagy szervezetek- most készítik az eső auditjelentéseiket. Óvatosság itt indokolt.
Az ISO 50001 szabványra épülő rendszer és tanúsítvány több éves multtal, kialakult gyakorlattal rendelkezik. Van azonban itt is olyan követelmény szegmens, amit a jogszabály részletesen megkövetel /122/2015.(V.26) Kormányrendelet 13.§/, azonban az auditáló szervezetek évtizedas tapasztalata megkönnyíti a követelményekhez való felzárkózást. Az elbizakodottság itt ennek ellenére nem indokolt.
Mi hát a megoldás?.
Az igen-nem válasz helyett néhány megjegyzés.
Nem kérdés, hogy energiahatékonyságot javító intézkedéseket, beruházásokat nem lehet elkerülni a törvényi kötelezettségeket végre kel hajtani.
Nemzetközi példák ugyanakkor igazolják, hogy a nagyvállalatok (illetve egyes ágazatok középvállalati) energiahatékonyságuk növelését a legkisebb költségekkel igyekeznek megvalósítani. Beruházásaik így az energiaköltségek csökkentésén keresztül nem kötelezettséget, hanem versenyképeségük növelése érdekében elvégzett fejlesztéseket jelent. Különösen igaz ez az ETS-rendszerben érintetteknél, mert kvótavásárlási kötelezettségeiket is csökkenteni tudják.
Azt is mondhatjuk, hogy energiahatékonyságot javító inézkedéseket, beruházásokat végezni kötelező ugyan, de megéri.
Melyik módszer alkalmasabb a hatékonyság növelésére?
Számos érv szól amellett, hogy az ISO 50001 bevezetése és fenntartása több előnnyel jár mint többlet kötelezettség vállalással, Aznban a döntések egy-egy adott hehyzettől és prioritásoktól függnek, ezért ezt tárgyilagosan nem jelenthetjük ki. Azért sem, mert a szabvány a már hivatkozott jogszabályi kiegészítésekkel helyettesíti az energiaauditot. Az azonban kiemelendő, hogy aszabvány piaci kategória, a piac szereplőinek lehetősége az energetikai audit állami ellenőrzésű rendszere mellett.
Az irányítási rendszerek alkalmazásának évtizedekre visszanyúló tradíciója, a szabványokban rögzített konzisztens követelmények és azok megfelelőségének értékelése (tanúsítása) jelentős előny biztosít az ISO 50001 szabványnak.
Tájékoztatást aduk arról, hogy cégünk a TQ CONSULTING, konzorciális rndszere megfelelő szabályozási és szakmai ismeretekkel és jogosítvánnyal rendelkező szakemberekkel, sokéves renszerépítési tapasztalattal felkészült arra, hogy energetikai auditokat végezzen, ISO 50001 rendszert dolgozzon ki, készítsen elő tanúsításra.