Előzetes igényfelmérés, szükségletfelmérés, piackutatás

Minden fejlesztés a jelen kihívásának jövőbeli megoldását kell, hogy eredményezze, azaz közvetlenül vagy közvetve, de fogyasztói igényre kell, hogy válaszoljon (pl. piackutatás).

Azt, hogy mi kell egy fejlesztés megalapozásához az alábbiakban foglaljuk össze:

  1. A jövőkép-orientált fejlesztéshez szükséges, hogy meg legyen határozva annak célja és küldetése. Ez vezethet a fókuszált célrendszer vizsgálatához és a kommunikáció irányának meghatározásához.
  2. Termékelemzésen belül a termék pontos leírása alapján lehet meghatározni a piaci potenciált, a kereseti piacot és a helyettesítő termékek körét egyaránt.
  3. Piacelemzésen belül a piacot befolyásoló tényezőket (technológia, jog, szabványok, egyéb szabályok) kell elemzni, valamint a piaci kulcsszereplőket kell összehasonlítani.
  4. Fogyasztói szegmentáció és célcsoportképzés során meghatározásra kerülnek a piac egyedi keresleti sajátosságokat mutató csoportjai, szegmentumai, mely kijelöli a célcsoporto(ka)t.
    • célcsoport meghatározása, szegmentálása (a szegmentációt különböző ismérvek mentén lehet elvégezni, például kulturális, szociodemográfiai tényezők mentén, ilyen lehet az ország, a nem, a kor, a lakóhely, a családi állapot stb. vagy a kereseti jellemzők és a pszichográfiai jellemzők…stb.),
    • a secunder fogyasztói és „best practice” (pl. konkurens termékek fogyasztóinak elvárásai) adatelemezés mellett primer adatgyűjtéshez bevonás/lekérdezés módszerének meghatározása (pl. off line, on-line),
    • bevonás módszerének megválasztása (statisztikai és elérhetőségi oldalról egyaránt mérlegelendő a módszer, pl: véletlenszerű, „hólabda”, rétegzett…stb.),
    • a lekérdezés eszközének kialakítása (pl. kérdőív, interjúvázlat…stb.), ahol a változók és azok mérési módja is kialakításra kerül,
    • módszer tesztelése „mintapopuláción” (a „populáció” nem csak személyekből, hanem szervezetekből is állhat),
    • az eszköz fejlesztése, véglegesítése (pl. az előre meg nem határozott, de kibontakozott kategóriák felvétele) a lekérdezés statisztikai kiértékelése és összevetése secunder adatottal,
    • ismeretekkel: egy-, és többváltozós kiértékelések (azaz a kapcsolódó tulajdonságok/igények vizsgálatával a fogyasztói igények minél tökéletesebb megértése a közvetlen és a jövőbeli közvetett fejlesztések irányításához).
  5. A marketing-kommunikációs stratégia meghatározása előtt ki kell alakítani a termék-, az ár-, és az értékesítéspolitikát. A termékstratégiai elemzések fő kérdéseit a termékfejlesztés, a terméktervezés, a választékalakítás, a termék életgörbe vizsgálata, valamint a márkázási stratégiák alkotják.
  6. Az árak kialakítását befolyásoló tényezők elemzése, valamint az árakat meghatározó egyéb tényezők elemzése együttesen szükséges a jellegzetes árstratégiák (keresletvezérelt, igazodó, ideális-marginális, költségalapú) alkalmazhatóságvizsgálatához. Az értékesítéspolitika meghatározásához szükséges, hogy az közvetlen vagy közvetett felhasználói kapcsolatra kerül kialakításra. A stratégián belül meghatározásra kerül, hogy a vállalkozásnak milyen disztribúciós csatornák kialakítása célszerű; a közvetlen és közvetett értékesítési módok közül melyiket válassza, hol alakítsa ki az értékesítési pontokat, valamint a megrendelések teljesítésének folyamata is kialakításra kerül.
  7. Marketing-kommunikációs stratégiaválasztás, mely lehet:
    • differenciálatlan: minden szegmenst hasonló módon, hasonló termékkel céloz meg
    • differenciált: minden szegmenst az adott sajátosságoknak megfelelően szolgál ki
    • koncentrált: egy nagyobb szegmens kiszolgálására összpontosít
  8. A marketing kommunikációs mix következő elemeit vizsgálhatjuk és újratervezhetjük a feladatnak megfelelően, stratégiai szinten, de a megoldásokat illetően sokszor részletekig menően (vagyis eszköz-szinten) is:
    • Reklámozás
    • Értékesítés ösztönzés
    • Public Relations
    • Személyes eladás
  9. Pozícionálás, azaz az értékrendszer és a viselkedésnormák megfogalmazása a fogyasztók irányába. Meg kell határozni, hogyan tudjuk a célcsoport tagjaiban tudatosítani a termék lényegét (ha van versenytárs, akkor azt is, hogy ahhoz képest miben más a termék), melyek azok a lényeges szempontok, amelyek alapján értékelik a terméket, vagyis ami alapján választanak.

Előzetes igényfelmérés, szükséglet felmérés, piackutatás kérdésekben vegye igénybe ezernél több projekt előkészítésében, megvalósításában összegyűlt tapasztalatunkat.

Tegye fel kérdéseid

Bármilyen szabvány vagy folyamat bevezetésére is van szüksége, teljeskörű rendelkezésére állunk az igényfelméréstől, a bevezetésen és az audit felügyeletén át, a munkatársak betanításáig

Kapcsolatfelvételi űrlap (Kapcsolati oldal)